وحدت حوزه و دانشگاه که از ابتکارهای حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) می باشد، از مظاهر و نمادهای مهم وحدت است.(دكتر عباسعلي فرزندي)

 
وحدت و همگرایی در جوامع اسلامی از ضرورت هاست، اما در دوران کنونی و با توجه به افزایش حجم توطئه های دشمنان علیه اسلام، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ وحدت و تقویت همگرایی بیش از پیش اهمیت دارد. وحدت حوزه و دانشگاه که از ابتکارهای حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) می باشد، از مظاهر و نمادهای مهم وحدت است.

دكتر محمد مفتح كه از پيشروان انديشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، در بیست و هفتم آذرماه ۱۳۵۸ به شهادت رسید. با توجه به اینکه اين شهيد والامقام در راه تحقق اين انديشه و آرمان بلند كه از انديشه نوراني امام راحل(ره) برخاسته بود و تلاش‏هاي بي‏وقفه‏اي انجام داد و سختي‏هاي فراواني را به جان خريد، به پاس خدمات چشمگيرش در راه ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همكاري و هم‏فكري اين دو قشر انديشمند و فرهيخته، به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‏گذاري شده است. وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پايگاه مهم فكري – فرهنگي جامعه، براي حفظ فرهنگي اصيل در مقابل هجوم ارزش‏هاي غربي و وارداتي از مهم ترین و ضروري ترن ابعاد وحدت است. وحدت و همكاري ميان اين دو نهاد، در چارچوب تقارب و يكي شدن در مباني معرفت شناختي، ارزش‏هاي فرهنگي و دغدغه‏ها و حساسيت‏هاي سياسي – اجتماعي میسر است و همين حالت است كه هر يك از اين دو قشر را در جايگاه واقعي خود قرار داده است.

حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه فرموده اند:

«توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود در صدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت نمایند؛ و اگر تأثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می‌توان گرفت. و مخصوصاً اگر در اساتید کسی پیدا شد که می‌خواهد انحراف ایجاد کند، او را ارشاد و اگر نشد، از خود و کلاس خود طرد کنند. و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است. و توطئه‌ها در دانشگاهها از عمق ویژه‌ای برخوردار است و هر قشر محترم که مغز متفکر جامعه هستند باید مواظب توطئه‌ها باشند.»(صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۴۱۴)

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در رابطه با جایگاه و اهمیت ارتباط حوزه و دانشگاه فرموده اند:

«… عنوان وحدت حوزه و دانشگاه – که امام بزرگوارمان این تعبیر و مفهوم را از قلب حکیمِ عارف و ملهم از ارشادات الهی صادر کردند – بر سه پایه‌ی اساسی متکی است و این سه پایه – یعنی حوزه و دانشگاه و وحدت – جزو مسایل اصلی این انقلاب و کشور است. … در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه، معنایش این نیست که حتماً بایستی تخصصهای حوزه‌یی در دانشگاه و تخصصهای دانشگاهی در حوزه دنبال بشود. نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسسه‌ی علم و دین هستند. مؤسسه‌ی علم و دین، یک مؤسسه است و علم و دین باهمند. این مؤسسه، دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه‌ی دیگر، دانشگاهها هستند؛ اما باید با هم مرتبط و خوشبین باشند، با هم کار کنند، از هم جدا نشوند و از یکدیگر استفاده کنند. علومی را که امروز حوزه‌های علمیه میخواهند فرا بگیرند، دانشگاهیها به آنها تعلیم بدهند. دین و معرفت دینی را هم که دانشگاهیها احتیاج دارند، علمای حوزه به آنها تعلیم بدهند. سرّ حضور نمایندگان روحانی در دانشگاهها، همین است. چه قدر خوب است که این ارتباطها، برنامه‌ریزی و سازماندهی بشود. این، یکی از بهترین و طبیعیترین وحدتهاست.»(۲۹/۰۹/۱۳۶۸)

معظم له همچنین فرموده اند: «وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است كه ما این دو كانون علمی، این دو مركز تعلیم و تعلّم را از لحاظ اخلاق حاكم بر آنها، از لحاظ سیستم و سازماندهی حاكم بر آنها، و از لحاظ برخی از محتواها به هم نزدیك كنیم.(۲۶/۰۹/۱۳۶۴)

از این رو باید گفت که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که این دو نهاد وحدت مبانی داشته باشند. (مبانی معرفت‌شناختی، مبانی وجودشناختی، مبانی ارزش‌شناختی و…) در واقع حوزه و دانشگاه باید به لحاظ منطق علمی به یکدیگر نزدیک شوند به این معنا که:

  1. حوزه و دانشگاه باید در مبانی تقارب و وحدت داشته باشند.
  2. زمینه های پا به پا حرکت کردن علم و دین فراهم شود.
  3. دانشگاهیان و حوزویان باید پیوند دوستی و تفاهم استوار داشته باشند.
  4. حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند.
  5. دو نهاد از لحاظ اخلاق، سازماندهی و محتوا به هم نزدیک باشند.
  6. حوزه و دانشگاه با اتخاذ شیوه های مشترک آموزش و پرورش به پیشرفت کشور کمک کنند.
  7. حوزه و دانشگاه در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی و… تلاش و همدلی داشته تا به موفقیت هایی نایل شوند.
  8. وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان کلید موفقیت و رمز پیروزی انقلاب اسلامی آثار و برکاتی چون تقویت ارزش های دینی، فراهم شدن زمینه های لازم برای سازندگی و رفع نیازهای جامعه و شکست نقشه دشمنان را به دنبال دارد.

در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه موانع و آسیب هایی وجود دارد از جمله:‌

  1. جنگ روانی دشمن برای ایجاد اختلاف و حس بدبینی نسبت به روحانیون
  2. دامن زدن به روحیه دین گریزی در دانشگاه ها توسط افراد وابسته به بیگانه
  3. نفوذ فرهنگ بیگانه
  4. افزایش حس برتری و عدم همکاری در حوزه وحدت حوزه و دانشگاه
  5. اساتید و دانشجویان مجذوب اندیشه و تفکر غیراسلامی
  6. ناآگاهی و بی توجهی به سرنوشت جوامع اسلامی
  7. و…

تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بایسته هایی دارد از جمله:

  1. بهره گیری از رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)
  2. شناسایی موانع و آسیب های فراروی تقویت وحدت حوزه و دانشگاه
  3. استفاده بهینه از رسانه و فضای مجازی برای افزایش وحدت حوزه و دانشگاه
  4. تقویت و ارتباط پژوهشی میان حوزه و دانشگاه
  5. و…

نتیجه اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف حرکت همگانی به سمت ایجاد یک جامعه‌ی اسلامی پیشرفته‌ مستقل است. وحدت حوزه و دانشگاه از مهم ترین موضوعات در دوران کنونی محسوب می شود؛ زیرا دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی تلاش می کنند تا با دستیازی به انواع ابزارها و اقدامات، مانع وحدت و تأثیرگذاری این دو قشر مهم جامعه شوند. در همین راستا بر نخبگان و صاحبنظران است ضمن تشریح راهبردها و راهکارهای دشمنان امت اسلامی برای خدشه وارد کردن به وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردها و راهکارهای افزایش وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه را تبیین و تشریح کنند تا چونان عرصه های دیگر نقشه های دشمنان، نقش بر آب شده و ارزش های دینی تقویت شود و زمینه های لازم برای سازندگی و رفع نیازهای جامعه فراهم گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.