خطیب اهل سنت خواف: بعد از اقرار به شهادتین، دو نوع حق بر انسان واجب می‌شود؛ اول: حقوق الله، دوم: حقوق الناس.

مولوی حبیب الرحمن مطهری گفت: توبه کردن از گناهان و حقوق مربوط به خداوند باعث آمرزش آنها می شود اما حق الناس تنها در صورت ادای آن به صاحب حق آمرزیده می گردد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان، مولوی حبیب الرحمن مطهری مدیر مدرسه علمیه احناف خواف و خطیب این هفته نماز جمعه اهل سنت این شهر اظهار داشت: صحت و بیماری دو لفظ است که معنای آن را هر کس می‌داند. صحت و بیماری گاهی فردی و گاهی اجتماعی است؛ فردی بدین صورت که خودِ شخص، سالم یا مریض است، اما اجتماعی یعنی اینکه جامعه و اجتماع، سالم یا مریض باشد. به‌طور کلی صحت و بیماری هم صفت فرد و هم صفت اجتماع می‌تواند باشد.

ایشان افزود: اگر هر عضوی از اعضای بدن انسان وظیفه خود را به درستی انجام دهد، آن بدن، سالم و صحیح است. خداوند متعال برای چرخاندن اعضا، روح را به بدن دمید تا آن روح، بدن را مدیریت کند، و تا زمانی‌که تعلق روح با جسد و اعضا درست باشد آن انسان زنده می‌ماند. اگر این تعلق روح و جسد قطع شد و اعضا وظیفه خود را انجام ندادند آن وقت است که بیماری به سراغ او آمده و فوت می‌کند.

مولوی مطهری ادامه داد: به همین صورت، اجتماع و جامعه ما هم گاهی اوقات سالم و گاهی مریض می شود. صحت و سلامتی اجتماع وقتی است که مردم آن جامعه به‌هم پیوسته باشند و هر یک از مردم جامعه، وظیفه اصلی خود را بشناسند و بر آن عمل کنند. اما اگر هر یک از افراد جامعه، وظیفه خود را نشناسند و به آن عمل نکنند، آن جامعه مریض می‌شود. اگر دولت کار خود را به درستی انجام ندهد، پدر و مادر وظیفه خود را نشناسند، علما، فرهنگیان، و اقشار مختلف جامعه به وظیفه خود عمل نکنند، آن موقع جامعه مریض می‌شود. وقتی هم جامعه مریض شد، آن جامعه از هم می‌پاشد و از بین می‌رود. خداوند متعال می‌فرماید: «یاأیها الذین آمنوا اتقوا الله و لاتموتنّ إلا و أنتم مسلمون»(آل عمران) ای مومنان، بترسید از خداوند آن‌چنان که در شأن خدا است و رعایت امورات شرعی را کنید.

ایشان در زمینه “تقوا” خاطرنشان کرد: تقوای الهی ضامن سلامتی فرد و اجتماع است. اثر تقوا همین است که انسان، حقوق الله و دیگران را تلف نمی‌کند، بلکه حقوق دیگران را ادا می‌کند و این سبب سلامتی فرد و اجتماع می‌شود.

خداوند متعال صحابه را خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: «واذکروا نعمة الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخواناً» در دوران جاهلیت، جامعه به صورتی بود که همه با یکدیگر دشمن بودند، حقوق یکدیگر را تلف می‌کردند، دزدی، قتل، فحشا و منکرات در جامعه رواج داشت و در میان افراد جامعه، همدردی و خیرخواهی نبود. اما خداوند متعال آن بیماری‌ها را از بین برد تا اینکه آن جامعه و مردم آن سالم شدند.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف در زمینه “حق الله” و “حق الناس” تأکید کرد: علما می‌فرمایند که بعد از اقرار به شهادتین، دو نوع حق بر انسان واجب می‌شود؛ اول: حقوق الله، دوم: حقوق الناس. حقوق الله، در صورتی‌که کوتاهی از انسان صادر شده باشد و وی از ته دل توبه نماید خداوند متعال حق خود را می‌بخشد و معاف می‌کند. اما حقوق الناس، بخشیدن آن مربوط به خود بندگان است که حق خود را ببخشند. لذا اگر شخصی حق دیگری را ضایع کرد، تا وقتی‌که خود بنده حق خود را نبخشد در روز قیامت مؤاخذه و عذاب خواهد شد.

ایشان تصریح کرد: امروزه به همان اندازه که حقوق مردم مهم است، به همان اندازه نیز حقوق مردم ضایع می‌شود. امروزه متأسفانه غیبت، تهمت، وعده خلافی، ادا نکردن دَین مردم و به عیوب مردم نگریستن و از خود غافل‌شدن زیاد است. ممکن است تمام عیوب در وجود خود ما باشد، اما همیشه می‌گوئیم که فلانی بد است، در حالیکه خود ما شاید از او بدتر باشیم.

مولوی مطهری افزود: همیشه منفی‌گرا بودن و جنبه مثبت را ندیدن و شروع به اعتراض کردن و تقلید از فرهنگ غرب از دیگر انواع بیماری‌های یک جامعه محسوب می‌شود که باید مداوا شود. این بیماریها بدین جهت است که در یقین و ایمان مسلمانها به معاد و زنده‌شدن بعد از مرگ، ضعف و سستی به وجود آمده است.

ایشان در بیان “راه برون‌رفت از این بیماری‌ها” تأکید کرد: راه برون‌رفت از این بیماری‌ها همان نسخه‌ای است که دوران جاهلیت را از بیماری نجات داد و تبدیل به جامعه سالم نمود. آن نسخه، کتاب الله و سنت رسول الله(ص) است.

خطیب جمعه اهل سنت خواف در بخش دیگر سخنان خویش پیرامون «روز جمهوری اسلامی ایران» یادآور شد: دوازده فروردین روز جمهوری اسلامی ایران است که مردم شریف ایران در سال ۱۳۵۸ با آرای نود و هشت درصدی خود به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند و خواستار نظام اسلامی شدند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.