خطيب جمعه اهل سنت خواف: صبر یعنی ثبات انگیزه‌های دینی در مقابل انگیزه‌های نفسانی

مولوی جواد عصار گفت: صبر انگیزه‌های مختلفی دارد و به چند قسم تقسیم می‌شود، اول، صبر در عبادت، دوم، صبر در مقابل معصیت؛ سوم، صبر در امور ناخواسته.

به گزارش روابط عمومي دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت خراسان، مولوي جواد عصار در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه اهل سنت خواف با تلاوت آیه: “وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ” ﴿ق-٣٨﴾ به ایراد سخن پرداخت.

مولوی عصار با اشاره به فرا رسيدن ماه ربیع الاول خاطر نشان كرد: ماه ربیع الاول، ماه تولد رسول خدا، و منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم شخصیتی است که از طرف خداوند برای تمام بشریت انتخاب شده که حتی گفتار معمولی او نیز جنبه وحیانی دارد: “وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى” ﴿نجم-٣﴾

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه اظهار داشت: چون رسول خدا(ص) دیدگاه معنوی را بر خلاف دیدگاه‌های زمان خود آورد؛ مخالفین زیادی پیدا کرد و خداوند، رسول اکرم(ص) را در مقابل گفتارهای ناشایست و اعمال ناپسند خویشاوندان نزدیک، به صبر امر کرد و فرمود: فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ…”﴿ق-٣٩﴾

وي افزود: در قرآن، آیات متعددی در رابطه با صبر آماده است که انسان را به این نعمت امر می کند، اول، خداوند صبر را برای خود دانسته است. “وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ” ﴿مدثر-٧﴾ دوم: خداوند از بندگان خواسته تا زیباترین حالات صبر را به کار ببرند. “فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا” ﴿معارج-٥﴾ سوم: خداوند مزد دنیا و آخرت را برای اهل صبر معرفی کرده است. “وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ” ﴿نحل-٤١﴾ چهارم: بهشت از آنِ کسانی است که صبر می‌کنند. “وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا” ﴿انسان-١٢﴾ پنجم: صبر نشانه اراده‌ی مستحکم یک فرد است. “وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ” ﴿شورا-٤٣﴾

مولوی عصار گفت: امام غزالی(رح) صبر را این چنین تعریف کرده، صبر یعنی ثبات انگیزه‌های دینی در مقابل انگیزه‌های نفسانی و فرموده: صبر انگیزه‌های مختلفی دارد و به چند قسم تقسیم می‌شود، اول: صبر در عبادت، این صبر شامل، صبر قبل از عبادت، یعنی در نیت اخلاص داشتن، صبر در حین عبادت، یعنی حضور قلب داشتن، صبر بعد از عبادت، یعنی این کار را به خاطر خدا انجام دادن و افشا نکردن آن در جایی دیگر. قسم دوم: صبر در مقابل معصیت؛ یعنی اعضای بدن خود را از انجام معاصی حفظ کند و مواظب باشد اعمال ناشایست انجام ندهد. قسم سوم: بعضی وقت‌ها کارهایی به طور اتفاقی انجام می‌گیرد که شروع آن کار هیچ ربطی به ما نداشته، اما مدیریت کردن آن به عهده‌ی ماست که صبر را اختیار کنیم. … “وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا  وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ”﴿ابراهیم-١٢﴾

ایشان تاکید کرد: امام محمد غزالی از عبدالله بن عباس روایت کرده که فرموده، الصبر فی القرآن علی الثلاث مقامات، صبر در قرآن سه موقعیت دارد، صبر بر ادای فرائض ۳۰۰ درجه فضیلت دارد، صبر بر ترک محرمات ۶۰۰ درجه ثواب دارد و صبر بر مصیبت‌ها ۹۰۰ درجه ثواب دارد.

خطیب نماز جمعه اهل سنت خواف در ادامه خاطرنشان کرد: پدران و مادران گرامی باید به موفقیت‌های علمی دانش‌آموزان دقت کنند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان سخنان‌ خود با اشاره به دهه‌ی اوقاف تاکید کرد و گفت: اوقاف یکی از امورات اسلامی است و انسان می تواند با این کار به رضایت خداوند دست پیدا کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.