امام جمعه اهل سنت تايباد: ولادت رسول خدا(ص) بزرگترین نعمت برای بشریت است

مولوي غلام نبي توكلي گفت: زمانی که پیامبر عزیز ما(ص) به دنیا می آید، برده گی و سیاه روزی انسانیت کم می شود تا با بعثت ایشان از بین می رود.

به گزارش روابط عمومي دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت خراسان، مولوي غلام نبي توكلي در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه، در ادامه تشریح نام های مبارک پروردگار، به بیان نام های مبارک الاول، الآخر، الظاهر و الباطن پرداخت و اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم، برخی نام های خود را پشت سر یکدیگر ذکر کرده است، قرآن کریم می فرماید، خداوند اول و آخر، ظاهر و باطن است و او بر هر چیز آگاه است.

وي افزود: پیامبر اسلام(ص) در خصوص همین اسماء الحسنی می فرمایند، خدایا تو اولی که قبل از تو هیچ چیزی نیست و آخری که پس از تو چیزی وجود ندارد. تو ظاهری هستی که چیزی مافوق تو نیست و باطنی هستی که جز تو چیزی وجود ندارد.

مولوي توکلی، در تشریح معنای شرعی نام های مبارک الاول و الآخر گفت: برای هرچیزی می توان ابتدا و آغازی تصور کرد، اما برای خداوند چنین نیست. چیزی قبل از او و همراه پروردگار وجود ندارد و ذات مقدس پروردگار بر همه اشیاء سبقت دارد. این معنا برای آخر هم می توان اینگونه تعریف کرد که هرچیزی هلاکت می شود، جز ذات مقدس پروردگار که بعد از هلاکت جهان باقی خواهد بود.

ایشان در بیان ثمره این دو نام مبارک اظهار داشت: ثمره این دو نام این است که بنده ببیند فضل خداوند را و اینکه همه نعمت های دینی و دنیوی برای بنده خلق کرده است یا بطور خلاصه بندگی محض باید گفت. نعمت های پروردگار از شمارش خارج است اما ایمان برترین نعمتی است که خداوند برای بندگان خود در نظر گرفته است. همه ما باید در مقابل چنین ذاتی تسلیم محض باشیم.

امام جمعه اهل سنت تایباد در ادامه به بیان نام های مبارک الظاهر و الباطن پرداخت و اظهار داشت: معنای شرعی الظاهر و الباطن نیز چنین است که خداوند ظاهر است، باید بدانیم که خداوند همیشه حاضر و ناظر است، حضور خداوند در مقابل بندگان در آیات و نشانه های اوست. اولین معنای ظاهر به معنای بلندی است، همچنین به معنای غلبه و قهر نیز می آید در همین حال به معنای معاونت و یاری کننده نیز می توان گفت. خداوند همیشه بر اعمال، رفتار، گفتار و همه حرکات ما ظاهر است. خداوند اگر از چشم ها غایب است، اما در چشم ها، قلب ها و نعمت های خود ظاهر است.

ایشان افزودند: در همین حال خداوند الباطن است، یعنی در حجاب است. خداوند در آخرت دیده می شود اما چشم ها در دنیا نمی تواند خداوند را درک کند، زیرا چشم های ما مادی است و نمی‌تواند خداوند را ببیند، حتی جبرئیل امین هم نمی تواند خداوند را ببیند، او به پروردگار نزدیک می شود ولی نمی‌تواند جلوتر برود. زیرا نور بلاکیف خداوند او را می سوزاند.

استاد حدیث حوزه علمیه احناف تایباد به معراج حضرت رسول اکرم ص اشاره کرد و بیان داشت: در ماجرای معراج پیامبر اسلام(ص) بین علماء اختلاف است، برخی ها اعتقاد دارند که پیامبر(ص) در معراج خداوند را دیده است، اما برخی ها معتقد هستند که چشم پیامبر(ص) هم مادی است و نمی تواند خداوند را ببیند. در آخرت اما داستان متفاوت است، خداوند دیده می شود اما چشم انسان ها نمی تواند او را درک کرد.

مولانا توکلی در ادامه افزودند: معنای شرعی الباطن این است که خداوند در دنیا دیده نمی شوند و در آخرت هم نمی توانند او را درک کنند، به دلیل بزرگی و برتری خداوند، چشم انسان ها نمی توانند پروردگار را درک کنند. ثمره این دونام مبارک این است، که اگر‌خود را بنده بدانیم، قلب معبود واقعی را درک می کند و خالق بی نیازی را به عنوان پناهگاه در نظر میگیریم. خداوند ستودنی است که در همه مشکلات می توانیم به او پناه ببریم، این را بدانید اگر خداوند به ما مشکلی می دهد، باید راضی باشیم و اگر نعمتی می دهد باید خوشحال باشیم. پس باید بندگی خالقی را کنیم که دوست واقعی ما است، در دوستی خود وفادار است، سعادت دنیا و آخرت ثمره دوستی با پروردگار است، اما اگر از او غافل باشیم، پناهگاهی نداریم. انسان نمی تواند پناهگاه کسی باشد، چرا که نیازمند است و پناهگاه واقعی ذات بی نیاز پروردگار است.

امام جمعه تایباد ادامه داد: بنده مومن زمانی بندگی دارد که خداوند را نزدیک تر به خود از هر چیزی بداند. خداوند می فرماید به بنده از شاهرگ گردن او نزدیک تر است، باید او را از نفس خود به خود نزدیک تر بدانیم.

باید بنده واقعی خداوند باشیم، او پناهگاه واقعی ماست که باید در همه احوال به او پناه ببریم و بدانیم اگر هرجا در بسته ای بود، در رحمت خداوند همیشه بروی ما باز است.

مولوي توکلی در بخش دوم خطبه های این هفته، با تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول گفت: این ماه، ماه ولادت، هجرت، بعثت و وفات پیامبر بزرگوار ما(ص) است. ولادت رسول خدا(ص) بزرگترین نعمت برای بشریت است، زمانی که پیامبر عزیز ما(ص) به دنیا می آید، برده گی و سیاه روزی انسانیت کم می شود تا با بعثت ایشان از بین می رود. عده ای قلدر در آن زمان برده داری می کردند و از مردم بهره کشی می کردند، اما با طلوع خورشید پیامبر(ص) اینها از بین می رود. قدر این ماه را باید بدانیم که این ماه ماه بزرگی است. امیدواریم این ماه برای ماه پر‌برکتی باشد.

ایشان با تسلیت درگذشت علمای تازه درگذشته، اظهار داشت: در هفته گذشته دو نفر از علمای منطقه از دنیا رفتند، اول جناب مولوی اخوان در چهاربرجی تایباد و دوم جناب مولوی اصالت در نشتیفان خواف، این دو ضایعه بزرگ را به جامعه روحانیت خراسان، مردم عزیز اهل سنت خراسان و خانواده های این عزیزان تسلیت عرض می کنم. همچنین یکی از علمای باخرز جناب مولوی اربابی نیز تصادف کردند و در بیمارستان بستری هستند، برای ایشان از خداوند صحت و سلامتی آرزو می کنم.

ایشان در خصوص دهه وقف نیز اظهار داشت: وقف یک حکم شرعی است، در گذشته وقف بین مردم رواج داشت و هر کسی چیزی وقف می کرد تا مساجد و بقعه های خیر از آن استفاده کند، اما امروز وقف کمرنگ شده است. ثروت ها فناشدنی است و انسان هم ماندنی است، اما چیزی که باقی می ماند همین باقی صالحاتی است که وقف می کنید و تا آن وقف جریان دارد، پرونده حسنات باز است. دهه وقف را گرامی می دارم و تقاضا می کنم مساجد جامع، مساجد یومیه، مدارس و بیمارستان ها را از وقف خود حمایت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.