امام جمعه اهل سنت اسديه: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است.

مولوي سيد احمد عبدالهي گفت: امر به معروف و نهی از منکر جایگاه بسیار مهمی در اسلام دارد و اینکار بسیار مهم وظیفه همه افراد مسلمان جامعه است و باید عمومیت داشته باشد.

به گزارش روابط عمومي دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت خراسان، مولوي سيد احمد عبداللهی در مراسم این هفته نماز جمعه اسدیه (۲۷ اردیبهشت ۹۸) با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در اسلام جایگاه بسیار مهمی دارد و همه مسلمانان مخاطب آن هستند «امر به معروف و نهی از منکر» است که مسئله ای «مهم و حیاتی» به شمار می رود.

امام جمعه اهل سنت اسديه پس از تلاوت آیات “وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ* فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ”(۱۶۴/۱۶۵ اعراف) بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر جایگاه بسیار مهمی در اسلام دارد و اینکار بسیار مهم وظیفه همه افراد مسلمان جامعه است و باید عمومیت داشته باشد و تمام افراد جامعه وظیفه خودشان بدانند.

ایشان افزود: خداوند در جای جای قرآن سبب نجات افرادی که این کار را انجام دادند را امر به معروف و نهی از منکر ذکر می کند که در مهلکه ها و عذاب های سخت سبب نجات مردمانی شده که این وظیفه مهم و اصلی خود را شناختند و کسانی که نسبت به این امر مهم بی توجه بودند مورد عذاب الهی واقع شدند.

وي ادامه داد: در حدیثی آمده است: «ان الله لا یعذب العامه بعمل الخاصه»، خداوند عموم را به گناه تعداد افراد خاص عذاب نمی کند، اما زمانی که گناهان و معاصی علنی شده و بر فضای جامعه غالب شود و مردم در این امر بی تفاوت باشند آنگاه خداوند بر همه عذاب را می آورد.

امام جمعه اسدیه در ادامه بیان داشت: حضرت علی(ع) آنقدر به امر به معروف و نهي از منكر اهمیت می دادند که آنرا “افضل الاعمال” مي نامیدند، چنانچه می فرمایند :”افضل الاعمال الامر باالمعروف و النهی عن المنکر و شنآن الفاسق” ، یعنی بهترین اعمال امر به معروف و نهی از منکر و بغض با فاسق است.

مولوي عبداللهی در فرازی دیگر با بیان اینکه در ماه رمضان جامعه اسلامی، شهر و روستا و کوچه و بازار باید شکل روزه داری به خود بگیرد، تصریح نمود: اگر کسی علنا در ملا عام روزه خواری می کند وظیفه همه ماست که او را نصیحت کنیم و اگر کسی عذری هم دارد حق خوردن در ملا عام را ندارد، چرا که روزه خواری یک قباحت است و علنی خوردن ،تظاهر و تجاهر ؛ «استخفاف» به دین است.

ايشان افزود: اگر کسی یک روز از رمضان را بدون عذر و بیماری بخورد ،تمام عمرش را هم که روزه بگیرد، فضیلت یک‌ روز را نمی تواند بدست آورد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.