استاد و پژوهشگر حوزه علميه خراسان: در مباحث تعليم و تربيت كمتر به بايسته هاي علمي و تربيتي استادان اشاره شده است.

حجت الاسلام محمد الهي خراساني گفت: ايجاد رشد ، الگو دهي عملي، نياز اساتيد به آموختن، در نظر گرفتن توان، تذكر دادن نقاط ضعف، آزمودن در ميدان عمل، دادن فرصت جبران و ابهام زدايي از عملكرد مهمترين نكته هاييست كه استاد بايد در ارتباط با شاگرد رعايت كند.

به گزارش روابط عمومي دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت خراسان، حجت الاسلام محمد الهي خراساني، استاد و پژوهشگر حوزه علميه خراسان در همايش شاخصه هاي جهاد علمي در گام دوم انقلاب و آئين آغاز سال تحصيلي مدارس علوم ديني اهل سنت خراسان رضوي كه در مشهد مقدس برگزار شد، در مبحثي با عنوان بايسته هاي استادان از نگاه قرآن، آيات سوره كهف را منشور تعليم و تربت در قرآن دانست و ضمن بيان ۸ نكته برداشت شده از آيات اين سوره مباركه، اظهار داشت: در مباحث تعليم و تربيت بيشتر به نكاتي كه طلاب و دانشجويان پرداخته مي شود و كمتر به بايسته هاي علمي و تربيتي استادان اشاره شده است.

وي با قرائت آيه ۶۶ سوره كهف كه مي فرمايد قالَ لَهُ مُوسى‌ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‌ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً افزود:‌ تعليم ما بايد منتهي به رشد شود. خروجي مدارس ما اگر منجر به رشد شود داراي ارزش است. انبياء نيز براي رشد بشر مبعوث شدند و امروز چالش دنياي غرب بر سر رشد است چرا كه همه چيز را براي رفاه خود مي خواهند و از رشد چشم پوشي كردند.

ايشان با بيان اينكه تعليم با الگو دهي عملي ارزش متفاوتي پيدا مي كند، اظهار داشت: اگر استاد علاوه بر بيان مطالب درسي از وجود خود طلاب و آرا و نظرات آنها نيز استفاده نمايد.

استاد حوزه علميه خراسان، عالمان و استادان را نيازمند شاگردي دانست و اظهار داشت: استادان و انديشمندان بايد نسبت به مسائل روز آگاهي داشته باشند و به اصطلاح به روز باشند. امروز برخي مسائل و شبهات مطرح مي شود كه تنها با آگاهي از مسائل روز مي توان به آن ها جواب داد. اين بدان معنا نيست كه مطالب و منابع گذشته را به كنار بگذاريم و از آنها استفاده نكنيم اما در رابطه با وقايع مستحدثه مي بايست روش هاي جديد بكار برد.

حجت الاسلام الهي خراساني، با اشاره به آيه ۶۷ سوره كهف اظهار داشت: بايد ظرفيت طلاب و دانشجويان براي يادگيري در نظر گرفته شود. گاهي اوقات طلبه اي را سر درسي مي نشانيم كه استعداد فهم آن علم را ندارد كه بعضا باعث ايجاد شك و ترديد در او مي شود.     

وي ابراز داشت: نقاط ضعف شاگردان را بايد دلسوزانه به آنان گوشزد كرد. اگر در زمينه اي شاگردي مشكلي دارد بايد بدون اينكه ديگران متوجه شوند و باعث آزرده شدن او شود به او گوشزد نمايد.

استاد حوزه علميه خراسان، آزمايش طلاب در ميدان عمل را مهمترين نكته در عرصه تحصيل دانست و افزود: افراد ممكن است در امتحانات كتبي و شفاهي مطالبي را ارائه نمايند اما در مقام عمل نتوانند به همان راحتي پاسخ دهند.

وي افزود: بايد به طلاب فرصت جبران اشتباه داد. شايد شاگرد بعد از مدتي كه به اشتباه خود پي برد در صدد جبرانآن بر آيد.

ايشان با اشاره به آيه ۷۸ سوره كهف و سخن حضرت خضر نسبت به حضرت موسي كه فرمود، سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْويلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً خاطر نشان كرد: معلم و استاد مي بايست نسبت به عملي كه انجام مي دهد ابهام زدايي كند، در اين آيه حضرت خضر علت جدايي خود از موسي را شرح مي دهد تا نسبت به اتفاقاتي كه رخ داده بود در ذهن او شبهه اي باقي نماند.   

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.